“Die Wiskunde-Olympiade mag je vergelijken met topsport: alleen met heel hard trainen en veel talent haal je de hoogst mogelijke score!”
Het was toch even opkijken, toen begin juni plots bekend werd dat Alexander Stanescu (17), leerling van het vierde jaar Wetenschappen, 5 uur wiskunde van het College ten Doorn in Eeklo zo- maar eventjes de gouden medaille van de Wiskunde-Olympiade had behaald, op een deelnemers- veld van... 12.000 Belgische leerlingen! “Wiskunde is eigenlijk een hobby voor mij”, zegt Alexander, “maar eigenlijk heb ik meer een boontje voor fysica...” Alexander is afkomstig uit Roemenië, waar hij de eerste twee jaar van het middelbaar onderwijs volgde en een heel goede basis legde. Vorig jaar volgde hij het OKAN-onderwijs in Gent (OKAN is de OnthaalKlas voor Anderstalige Nieuwkomers), ook daar werd hij prima opgeleid en leerde hij vooral Nederlands. Sinds begin van het voorbije schooljaar ging hij in het College ten Doorn aan de slag.
“Ik had meteen door dat Alexander een wiskundeleerling buiten proportie zou zijn”, geeft zijn leerkracht wiskunde Cecilia Depla toe. “Al van in de eerste les manifesteerde Alexander zich als een bolleboos en wist ik dat ik alle zeilen zou moeten bijzetten. Maar dat geeft niet, het houdt me scherp en alert. Toch was ik heel blij dat er de Wiskunde-Olympiade was, want dat was de uitdaging die Alexander nodig had.”“Die Olympiade loopt over verschillende rondes”, legt Geert Heyman, Alexanders wiskundeleraar volgend schooljaar, uit. Geert is in het College ten Doorn ook al jaren de drijvende kracht achter de Wiskunde-Olympiade en kan dus perfect schetsen hoe het er daar aan toegaat.
“In een eerste ronde nemen leerlingen uit alle Vlaamse, Waalse en internationale scholen deel. De hoogstscorende leerlingen mogen dan naar een tweede ronde per provincie. En de 10% beste daarvan gaan uiteindelijk naar de nationale finaleronde, waar ze strijden voor de bronzen, zilveren of gouden medaille. Onze school had vroeger wel al eens finalisten, maar nog nooit medaillewinnaars. Met Alexander kaapten we meteen de gouden medaille weg, er waren er twee op 12.000 leerlingen! Een internationale ronde, waar Alexander ongetwijfeld ook een goed figuur zou slaan, kan maar vanaf de derde graad, dus dat is een doel voor volgend schooljaar!”
“De oefeningen in de klas had ik vlug geklaard”, zegt Alexander.“Daarom loste ik de vragen op van alle voorgaande Wiskunde-Olympiades, als voor- bereiding op mijn tests.” Geert Heyman vindt dit de beste voorbereiding: “Je moet dit vergelijken met topsport, alleen door hard te trainen en veel talent bereik je mooie resultaten. Maar ik zie ook wel dat dit voor hem een soort ontspanning is, ik denk dat ik volgend jaar veel ga bijleren van hem...” (lacht). “We proberen iedere leerling uit te dagen”, zegt Cecilia Depla, “en voor elk talent de lat hoog te leggen. Goede leerlingen en toppers als Alexander moet je blijven uitdagen en motiveren!” Geert Heyman vult aan: “Dat klopt, onze leerlingen zijn geen kloontjes, die alles klakkeloos kopiëren.
Neen, het zijn jonge mensen, die buiten de lijntjes durven te kleuren en te denken, en dat moeten we aanmoedigen. Ze zullen wel eens met hun hoofd tegen de muur lopen, maar dat is niet erg, ze worden er sterker door.”
Alexander Stanescu start volgend schooljaar in de 5de Wetenschappen-Wiskunde maar gaat nu eerst even genieten van zijn glanzende gouden medaille.“Ik weet nog niet wat ik later wil worden”, zegt hij,“maar het zal wel iets met fysica zijn!”
(© bron De ProMeet juli 2020)