Talent & engagement
School is meer dan lesgeven alleen. Leerlingen die vijf dagen in de week van half negen tot vier hun tijd doorbrengen op school, moeten ook het gevoel hebben dat ze ook naast de lessen kansen krijgen om zich volledig te kunnen ontplooien. Zo wordt ingezet op de verschillende talenten van leerlingen maar geven we ook de leerlingen mogelijkheid om via leerlingenraden zich te engageren voor onze school. Op onze school willen wij alle leerlingen uitdagen hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Dit heeft immers een positieve weerslag op het maken van een doordachte studiekeuze en zorgt ervoor dat jongeren met meer zelfvertrouwen in het leven staan.
Op College ten Doorn krijg je veel kansen om jouw muzische talenten te ontwikkelen. Projecten waarbij leerlingen en leerkrachten samen straffe dingen creëren.
POPKOOR COLTDPLAY (TALENTUM- BASISSCHOOL DE MEIDOORN)
Samen zingen maakt zoveel gelukkiger. Vanuit een project om de overgang van lager naar secundair onderwijs vlotter te laten verlopen, werd een paar jaar geleden het schoolpopkoor ‘Coltdplay’ opgericht. Een koor voor leerlingen van het 5de en 6de leerjaar van basisschool De Meidoorn die zich ook op onze campus bevindt én leerlingen van Talentum. Elke week wordt een uurtje na school gezongen. Bijna 100 leerlingen genieten elke week van het samen zingen. Er worden geen audities georganiseerd en de nadruk ligt vooral op de beleving. Na een lange schooldag kan samen een uur toffe liedjes zingen je een bijzonder fijn gevoel geven. Er worden zowel Engelstalige popsongs als Franse en Nederlandse liedjes gezongen. In mei worden ouders, collega’s, vrienden en sympathisanten uitgenodigd om een Coltdplay-optreden mee te maken.
Muzische projecten
STRIJKKWARTET (TALENTUM)
Leerkrachten en leerlingen die een snaarinstrument spelen, komen elke week één uur na school samen om te musiceren. Er worden klassieke stukken gespeeld maar ook moderne bewerkingen van popliedjes. Speel je zelf viool, cello of contrabas en zit je in het eerste of tweede jaar? Op onze school ben je welkom om mee te spelen in het strijkkwartet.
THEATRE FRANCAIS (TALENTUM)
Theater in het Frans, da’s een van de manieren om op een fijne en speels manier met de Franse taal bezig te zijn. Niet evident in een wereld waarin de Engelse taal alomtegenwoordig is. En toch, onder begeleiding van twee enthousiaste leerkrachten Frans, mogen leerlingen teksten, dialogen en herkenbare teksten zoeken, lezen en ook spelen. Een toonmoment op het einde van het schooljaar laat ook anderen kennis maken met dit waardevolle schoolproject.
HOUSEBAND (COLLEGIUM-PRACTICUM-SPECTRUM)
Onder leiding van muziekleerkracht Tom Heynssens en in de traditie van oud-leerkracht Mireille Catrysse wordt elke week een middaguur gerepeteerd met leerlingen uit de bovenbouw die een instrument bespelen of goed kunnen zingen. De Houseband speelt graag ook op schoolse events als benefietavonden voor Broederlijk Delen of Rode Neuzen, opendeurdagen of voor de leeftijdsgenoten op de middag… Vanuit de Houseband ontstonden ook nevenprojecten als Fluister of musiceren op afstand tijdens Corona. Dat laatste resulteerde overigens in een mooi versie van ‘People help the people’ in het voorjaar van 2020.
DE HELDEN (COLLEGIUM-PRACTICUM-SPECTRUM)
Een van de langstlopende muzische projecten op school is ongetwijfeld De Helden. Ontstaan op Spectrum en Practicum maar momenteel ook opengesteld voor alle leerlingen uit de bovenbouw. Het is eigenlijk één groot ‘College got talent’. Elk jaar opnieuw krijgen leerlingen het podium om te etaleren waar ze straf in zijn. Dat kan muzikaal maar evengoed theatraal of dansant. In februari spelen de Helden steevast voor volle zalen en geven ze elk jaar opnieuw leerlingen de kans zichzelf en hun talenten te ontdekken. In al die jaren zijn al bijzonder veel getalenteerde leerlingen ontdekt. Tom Dice speelde zijn eerste liedje met gitaar op ons podium, Fréderic De Smet danste al de pannen van het dak op onze school lang voor hij So you think you can dance won en zo zijn er nog wel meer verhalen…Ondertussen zijn de Helden niet zomaar een verroeste traditie geworden, maar eerder een dynamisch kwaliteitslabel voor de school. Telkens opnieuw slagen de organiserende leerkrachten er immers in om het artistieke talent van een grote groep leerlingen te kneden tot een hoogstaand geheel. Nog belangrijker dan het eindproduct zijn de voorbereidende maanden waarin de jongeren hun muzisch-creatieve kwaliteiten ontdekken en waarin ze ook al snel inzien dat het zonder discipline en samenwerking een maat voor niets wordt.
REPLAY WEDNESDAYS (COLLEGIUM-PRACTICUM-SPECTRUM)
SOUNDS OF LANGUAGES-HET VERZET DANSPROJECTEN ( COLLEGIUM)
FLUISTER (COLLEGIUM-PRACTICUM-SPECTRUM)
Muzikale sessies vanuit de schoolbib van COLTD.
Wat de onderwijshervormingen ook mogen doen uitschijnen: kunst is belangrijk. Ook op school. Je zou versteld staan van de hoeveelheid artistiek talent die zich verschuilt in de leerlingen van onze school.
In een normaal schooljaar proberen we hen dan ook een podium te geven op de verschillende culturele uitspattingen die College Ten Doorn rijk is: De Helden, replay Wednesdays, de Houseband, het schoolkoor Coltdplay, de allesomvattende voorstellingen zoals Sounds of Languages van vorig schooljaar...
Voor we het weten is er echter een jaar voorbij zonder dat we hen die kans konden geven. En dat net in een jaar waarin de nood aan kunst en zingeving groter is dan ooit. Vandaar het initiatief FLUISTER.
Drie leerkrachten (Jonathan Dhuyvetters, Kristof Ramos en Tom Heynssens) sloegen de handen in elkaar en nodigden zeven laatstejaarsstudenten van de school uit om elk een nummer te komen opnemen in de bibliotheek van de school. Van 1 tot en met 7 maart 2021 lieten ze elke dag één van deze nummers los op het grote publiek. Klassiek tot pop, minimalistisch tot groots: alle zeven kregen ze de kans om hun muzikaliteit te uiten en het publiek te raken. Ook in 2022 wordt al van een tweede ‘Fluisterproject’ gedroomd.