Oud-leerling Jasper Beyst (43) is luchtverkeersleider bij Skeyes op Zaventem en houdt het Europese luchtruim nauwgezet in de gaten
Als u straks met het vliegtuig op reis vertrekt, is de kans reëel dat de vluchtroute van het toestel waarin u zit nauwgelet wordt gevolgd door Jasper Beyst (43) uit Eeklo, oud-leerling van het toenmalige Sint-Vincentiuscollege, nu College ten Doorn. Jasper zit eigenlijk midden in een COLTD-familie, want zijn vader Luc was een zeer gewaardeerd leraar economie, zijn echtgenote Valerie Reychler liep school in het toenmalige Onze-Lieve-Vrouw-ten-Doorninstituut en hun twee zonen Tiebe (16) en Thor (13) zijn nu ook COLTD-leerlingen…
Jasper Beyst volgde Latijn en Wiskunde-Wetenschappen in het middelbaar. “Ik was niet echt een talenknobbel, maar ik had vooral interesse voor wetenschap, astronomie, ruimtevaart,… mijn grootvader (kunstfotograaf Lieven Nollet, n.v.d.r.) was geabonneerd op het tijdschrift EOS en dat verslond ik van de eerste tot de laatste bladzijde. Ik was eigenlijk een beetje het nerdje van de klas in de lagere school. Maar in het College ben ik open gebloeid en kon ik mijn interesse verruimen, onder meer op muzikaal vlak. Ik ben trouwens nog altijd af en toe eens DJ op een feestje.”
“Les volgen op de school waar mijn inmiddels overleden vader ook leraar was geweest, was voor mij een speciale belevenis”,
herinnert Jasper zich. “Bijna alle leerkrachten kenden mij als ‘zoon van’, het waren gewezen collega’s van mijn vader. Natuurlijk zijn er leerkrachten aan wie ik een goeie herinnering overhoud, Ward Faes bijvoorbeeld, maar ook en vooral ‘den Dino’, Valeer Van De Walle, van wie ik wiskunde had. Dat was een topleerkracht en die heeft me echt wel wakker geschud. Op een bepaald moment had ik een herexamen en toen heeft hij me apart genomen en gezegd: ‘Jasper, jij hoefde dit herexamen niet te hebben, want jij hebt veel meer in je mars dan je denkt!’ Dat heeft me zo gemotiveerd, ik heb nooit zo’n schitterend (her)examen meer afgelegd.”
Na zijn middelbaar ging Jasper in op een advertentie om testen te doen bij de luchtverkeersleiding, toen nog Belgocontrol, nu Skeyes. In 2001 slaagde hij in de (strenge) toelatingsexamens, in 2002 mocht hij starten met de opleiding. “Dat was een heel pittige periode”, vertelt Jasper, “het was het jaar na ‘elf september’ en na het faillissement van Sabena. Ik heb daar aan den lijve ondervonden wat de impact van die twee gebeurtenissen op het luchtverkeer en op mijn werkomgeving was.”
Jasper Beyst zat enkele jaren in de luchtverkeerstoren op het vliegveld van Oostende, maar is nu na een nieuwe opleiding in 2012 aan de slag in het ACC (Area Control Center), het controlecentrum op Zaventem, net naast de luchtverkeerstoren. “De actieradius in de toren is veel beperkter dan in het centrum waar ik werk”, verrast Jasper. “In de toren controleer je de vluchten in een straal van 20 km rond Zaventem en op een maximale hoogte van 500 meter, dat is ongeveer enkele minuten voor de landing of tot 1 minuut na het opstijgen. In het ACC volgen wij àlle luchtverkeer boven het Belgische luchtruim!”
“België ligt op een zeer druk kruispunt en is omringd door verschillende van de grootste luchthavens ter wereld, zoals Heathrow (Londen), Schiphol (Amsterdam), Charles de Gaulle (Parijs) en Frankfurt. Wij controleren één van de meest complexe luchtruimen van Europa, tot op acht km hoogte. We moeten erover waken dat de vluchtroute van elk vliegtuig past op die van de andere toestellen die op dat ogenblik boven België in de lucht hangen. Maar in de lucht zijn er geen rode lichten en kan je niet even vragen om stil te staan, je moet dus voortdurend bijsturen en actief begeleiden.
© De ProMeet
"Ja, het is bij momenten heel stresserend, het lijkt misschien op een computerspel maar dat is het zeker niet, de verantwoordelijkheid is immens. En dat maakt mijn job zo spannend!”